Lucht,- en hoogtefoto's


Botlek- Welplaat- Rozenburg- Kruiteiland 1951.

 

 


Uitbaggeren Scheurpolder Rozenburg 1959.

 

 


Rozenburg 1961 ( 3x ).

 

 


Blankenburg 1961 ( 2x ).

 

 


Bomendijk / Brielsemaas 1963.

 

 


Rozenburg 1965 ( 3x ).

 

 


Rozenburg 1968.

 

 


Rozenburg 1970 ( 3x ).

 

 

Rembrandsingel 1970

Deze foto leverde veel reacties op na plaatsing in onze facebook groep; geen wonder, want het is deels nog heel herkenbaar maar dan vanuit een heel vreemde hoek. De foto is genomen in maart 1970 vanaf de in aanbouw zijnde flat aan de Laan van Nieuw Blankenburg. De telelens geeft een wat vertekend beeld waarbij de afstand tot de tanker – de Chryssi P Goulandris van de Griekse rederij Andriaki Shipping Co – kleiner lijkt dan deze in werkelijkheid is. We zien de flat aan de Rembrandtsingel; deze en die aan de Ruysdaelstraat, waren de eerste (in 1964) met een lift, ongekende luxe! Volgens iemand of facebook “het mooiste plekje van Rozenburg”. Het was dan ook een luxe flat waar vooral nieuwe Rozenburgers zich vestigden. Het geheel is opvallend ruim opgezet met een brede groenstrook tussen de tuintjes en het trottoir, een brede straat met parkeerhavens en tenslotte nog het Molenveld. Op de achtergrond – voor het schip – zien we de flats aan de Beukenlaan en de Esdoornlaan en de daken van de Abelenlaan. Aan de Molenweg missen we nog het politiebureau, maar zien we nog wel een stukje oud-Rozenburg; de fietsen- en bromfietsenwinkel van Henk Kleijwegt, voorheen garage Janus Hartman. Veel Rozenburgers zullen hier hun Solex aangeschaft en volgetankt hebben. Iets verder naar links zien we de Albert Heijn. Hier had eerder het Gebouw voor Christelijke Belangen gestaan. Later breidde de supermarkt uit. Daarbij moest Kleijwegt plaats maken voor een weg. Overigens heeft die 100 meter tussen Molenweg en Beukenlaan geen naam: wat vind u van De Kleijwegt ? ... Aart van der Houwen .
( Foto: Ger Boer )

 

 

Karel Doormanstraat 1970

Centraal zien we de garage van Teun Kweekel aan de Karel Doormanstraat. Daarboven de woningen aan de Wethouder Van Heldenstraat en op de voorgrond nog net zichtbaar enkele panden aan de Emmastraat. Garage Kwekel werd later Garage Berkel. Vestigings manager was toen Maarten Jongejan, die na een opleiding tot leraar geschiedenis en aardrijkskunde besloot dat de handel hem meer trok. Monteur was Jan Rauw. Het is opvallend leeg: achter de garage is in 1970 nog een trapveldje, hoewel daar weinig gebruik van gemaakt lijkt te zijn; er liggen wat oliedrums. Op de hoek met de Wethouder Van Heldenstraat zien we de zuivelwinkel van Leen "Pap" van Baalen, in 1960 feestelijk geopend door burgemeester Aschoff. De winkel werd later voortgezet door Visser. Naast zuivel moest hij ook andere produkten verkopen, maar tegen het assortiment van de grote supermarkten kon deze buurtsuper niet op. Volgens Visser zelf was hij slechts goed voor "de vergeten boodschappen". Aan de rechterzijde op de foto is de gevelrij kort na 1970 dichtgezet met de nieuwbouw van taxi Lievaart: kantoor, kantine, garages en een heuse wasserette, de eerste in de regio!
Er is veel veranderd, maar toch ook nog veel hetzelfde gebleven.

 

 


Rozenburg 1973 ( 4x ).

 

 


Rozenburg 1979 ( 6x ).